Webcontent-Anzeige Webcontent-Anzeige

HODOWLA LASU

W składzie gatunkowym lasów Nadleśnictwa dominuje sosna zwyczajna, która zajmuje 89,1% powierzchni. Sosna tworzy lite jednopiętrowe drzewostany lub z domieszką: na słabszych siedliskach z brzozą, a na żyźniejszych z dębem.

Drugim po sośnie gatunkiem jest dąb, zajmuje on 4,85% powierzchni, tworząc ważne z przyrodniczego punktu widzenia i stosunkowo dobrze wykształcone dąbrowy i grądy. Brzoza zajmuje w Nadleśnictwie trzecią pozycję z udziałem 2,6 % tworzy najczęściej drzewostany w zmieszaniu z sosną, olchą, jesionem. Czwartym spośród gatunków liczących się w składzie drzewostanów Nadleśnictwa jest olcha. Tworzy lite drzewostany z sadzenia, rzadziej odroślowe lub z samosiewu. Pozostałe gatunki liściaste i iglaste stanowią element domieszkowy w różnych drzewostanach, zajmując nikły procent powierzchni. Buk występuje w II piętrze i podszycie, nielicznie występuje jesion, głównie na siedliskach w pobliżu cieków wodnych i jezior, tworząc interesujące z przyrodniczego punktu widzenia lasy łęgowe.
Udział powierzchniowy poszczególnych typów siedliskowych lasu w Nadleśnictwie Ośno Lubuskie przedstawia się następująco: siedliska borowe zajmują 58,42 % powierzchni, natomiast lasowe i olsy 41,58 %.

Od 1995 roku na terenie Nadleśnictwa realizowany jest program zalesiania gruntów porolnych , przejętych od AWRSP. Do chwili obecnej zalesione zostało 1268 ha. Materiał sadzeniowy produkowany jest w szkółce leśnej, a szeroki asortyment produkcyjny szkółki w pełni zabezpiecza potrzeby nadleśnictwa.

W Nadleśnictwie Ośno Lubuskie uznano 298,75 ha gospodarczych drzewostanów nasiennych, w tym dla brzozy brodawkowatej (12,51 ha), modrzewia europejskiego (1,97 ha), świerka pospolitego (1,57 ha) , sosny zwyczajnej (192,23 ha), Dęba szypułkowego (39,14 ha), dęba bezszypułkowego (51,33 ha).

Baza nasienna (z wyjątkiem buka) jaką dysponuje Nadleśnictwo w pełni zaspokaja zapotrzebowanie na materiał sadzeniowy, a oprócz tego od 1998 roku z powodzeniem jest wykorzystywana do podsiewów na zakładanych uprawach leśnych.

Nadleśnictwo posiada swoją szkółkę leśną po łącznej powierzchni produkcyjnej 624 ary. Szkółka w pełni zaopatruje nadleśnictwo w sadzonki, a dodatkowo produkuje materiał sadzeniowy dla innych jednostek oraz dla odbiorców prywatnych.

 Wszystkie zabiegi hodowlane realizowane na terenie Nadleśnictwa mają jeden wspólny cel. Stworzyć ekosystemy leśne o urozmaiconym składzie gatunkowych, odporne na działanie czynników biotycznych i abiotycznych, dostosowanych w swoim składzie gatunkowym do warunków siedliskowych z wykorzystaniem istniejącego zróżnicowania mikrosiedlisk  i będących jednocześnie ostoją dla wielu gatunków flory i fauny, zarówno tej rzadkiej jak i pospolitej.

Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Lasy Państwowe transparentnie przed gminami i województwami

Lasy Państwowe transparentnie przed gminami i województwami

Dyrektor Generalny Lasów Państwowych wydał zarządzenie, które zobowiązuje nadleśnictwa w całej Polsce do regularnego informowania samorządów o swojej działalności, obejmującej gospodarkę leśną, ochronę przyrody, planowanie i ewentualne zagrożenia dla ekosystemów leśnych.

W Polsce są regiony, gdzie lasy pokrywają ponad 80 % powierzchni gminy. Tak jest np. w Cisnej - 88%, w Białowieży 88%, czy w Osiecznicy 84%. Lasy Państwowe często zarządzają terenami pełniącymi funkcję „zielonych płuc” gmin i najważniejszych miejsc rekreacji, a często są jednym z największych pracodawców w gminie czy powiecie. Jedno nadleśnictwo może obejmować swoim zasięgiem nawet kilkadziesiąt gmin.

Dlatego zgodnie z nowymi zasadami (Zarządzenie nr 115 z 18 września 2024 r.), nadleśniczowie oraz dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych będą raportować swoje działania bezpośrednio radom gmin i sejmikom województw. W gminach, gdzie lasy lub tereny przeznaczone do zalesienia zajmują ponad 100 hektarów od dziś nadleśniczy będą mieli obowiązek udziału w sesjach rad gmin.

- Celem tej decyzji jest zwiększenie transparentności oraz wzmocnienie współpracy pomiędzy Lasami Państwowymi a samorządami. Udział w tych spotkaniach to okazja do bezpośredniego kontaktu z mieszkańcami i przedstawicielami wspólnot lokalnych, a także rozmów na temat, ochrony przyrody, zrównoważonej gospodarki leśnej, edukacji, turystyki czy poprawy infrastruktury komunikacyjnej - mówi Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Dzień poświęcony współpracy z samorządami

Wspomniane wyżej zarządzenie było głównym tematem spotkania w siedzibie Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, w którym uczestniczyli przedstawiciele Związku Miast Polskich, Związku Powiatów Polskich, Związku Gmin Wiejskich, urzędów marszałkowskich i wojewodów z Kierownictwem Lasów Państwowych.  W spotkaniu z ramienia Ministerstwa Klimatu i Środowiska wziął także udział Aleksander Jakubowski dyrektor Departamentu Leśnictwa i Łowiectwa.

Samorządowcy doceniali wagę wydanego zarządzenia, zaznaczając, że jako organy władzy w terenie potrzebują stałych narzędzi do rewizji postanowień władzy centralnej. Zwracali też uwagę na konieczność nowelizacji ustawy o lasach tak, aby była kompatybilna z innymi aktami prawnymi ochrony przyrody.

Konieczność współdziałania z uwzględnieniem ładu przestrzennego, a także wspólne inicjatywy dotyczące infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej oraz zatrzymywanie wody w lesie – to kolejne tematy, które wybrzmiały podczas rozmów.

- Ustawa o Lasach pochodzi z 1991 roku i zarówno leśnicy jak i samorządowcy są zgodni, że nie przystaje ona do dzisiejszej rzeczywistości. Czekając na jej zmianę podejmujemy decyzje, które w ramach obowiązującego prawa pozwolą nam na ścisłą współpracę z samorządami i spójne zarządzanie przestrzenią po to by zachować bioróżnorodność i sprostać wyzwaniom klimatycznym - dodaje dyrektor Koss.

Leśnicy doskonale wiedzą że działania na rzecz klimatu, takie jak np. mała retencja w lasach,  wymagają dużych nakładów finansowych. Dlatego tego dnia odbyło się jeszcze jedno spotkanie kierownictwa PGL LP z Jackiem Karnowskim, sekretarzem stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, na temat  współpracy przy pozyskiwaniu środków europejskich na projekty ekologiczne.

Zwiększenie transparentności działań nadleśnictw oraz regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych to krok w kierunku zwiększania świadomości społecznej dotyczącej działań, celów i problemów jakimi zajmują się Lasy Państwowe, a także możliwość lepszej współpracy samorządów z nadleśnictwami i regionalnymi dyrekcjami Lasów Państwowych.